Dünya Sağlık Örgütü’nün “pandemi” olarak kabul ettiği, bütün dünyayı etkisi altına alan corona virüsü lojistik sektörünü de etkiledi. Global kriz olarak görülen corona için henüz net bir tedavi yöntemi bulunamadı.
Virüs, 1 Aralık 2019 tarihinde Çin’in Hubei bölgesinin başkenti Wuhan’da ortaya çıktı. 16 şehirde toplam 57 bin kişi karantinaya alındı. Geçtiğimiz günlerde Çin hükümeti, corona ile baş edebildiklerini açıkladı ve açılan yoğun bakım hastanelerini bir bir kapatmaya başladığını duyurdu.
Şu an Çin’de hayat normale dönmeye başlasa bile maalesef virüs dünyanın geri kalanında etkisini hızla göstermeye devam ediyor. Corona sadece birçok insanın hayatına ve 2019’un son 2; 2020’nin ise ilk 3 ayına mal olmadı. Küresel ekonomiye de ağır bir darbe indirdi.
Ekonomiye ve Lojistik Sektörüne Yansıması
Dünyanın ikinci büyük ekonomisine sahip Çin’de, üstelik tam da sanayi bölgesinde böyle bir hastalığın çıkmasının kaçınılmaz sonuçları oldu. Aralık ayında hastalığın ortaya çıkmasıyla birlikte Çin’deki ithalat ve ihracat faaliyetleri azalmaya başladı. Bu durum da lojistik sektöründe yüklerin daha az taşınmasına yol açtı.
Lojistik sektörü küreselleşen, ülkeler arasındaki görünmez sınırların kalktığı bir dünyada kilit bir rol oynuyordu. Küresel ekonomi ile birlikte gelişme gösteren sektör 2018-2019 yılları arasında en hızlı büyümesini yaşamıştı. Virüsün hızlıca bütün ülkeye yayılmasının ardından bütün etkinlikler, faaliyetler iptal edildi. Ulaşım seferleri durdu. Yeni İpek Yolu üzerinde bir lojistik merkezi olma özelliğine sahip 11 milyon nüfuslu Wuhan kentinden yapılan tren seferleri de ilk etapta 8 Şubat’a kadar ardından ay sonuna kadar durduruldu. Avrupa’ya ulaşım için alternatif güzergahların bulunmasına rağmen ülkedeki sınır kapılarının kapatılması yeni İpek Yolu’nu sekteye uğratmaya başladı.
Dünya Ekonomisini Derinden Sarstı
Lojistik sektöründe ülkenin coğrafi yapısının uygunluğu doğrultusunda taşımacılık deniz yolu üzerinden ilerler. Virüsten önce uluslararası ticaretin �’ı Çin tarafından deniz yolu ile sağlanıyordu. Demir yolu taşımacılığı ile de ham madde, demir çelik, ağır sanayi malzemelerinin transferi gerçekleştiriliyordu. Ulaşım yollarının kapatılması ile dünya genelinde fabrikalara ham madde akışı da durmuş oldu. Bunun yanında Çin bazlı yapılan taşımacılık işlemlerinden ödeme alınamaması gibi durumlar da yaşanmaya başladı.
Corona’nın dünya ekonomisine verdiği zararın 2020 yılı sonunda 113 milyar doların üzerinde olacağı öngörülüyor.
Viking Project Logistics, özellikle gabari dışı ve ağır tonajlı yüklerin taşınması konusunda uzmanlaşmış uluslararası bir nakliye şirketidir. Viking Project Logistics piyasanın ihtiyacı olan, kusursuz doğru teslimat yapmayı ilke edinmiş uzman proje ekibiyle kargo lojistiğine yönelik olarak 1993 yılından beri hizmet vermektedir.