Ülkemizde son yıllarda denizyolu taşımacılığında genellikle konteyner veya roro taşımacılığı tercih ediliyor. Alışılagelmiş geleneksel yöntemler günümüzde yerini birçok nedenden dolayı farklı metotlara bırakıyor. Tüm dünya ekonomisinin sürekli dalgalanıyor olması ve teknolojik gellişmelerin hızla denizyolu ticaretini etkilemesi bu nedenlerin başlıcaları olarak karşımıza çıkıyor. Yapılan taşımacılıklarda geçen her dakikanın maddi bir yükümlülüğü olduğu için, gemilerin olabildiğince hızlanması ve limanlarda daha kısa süre kalması hem taşıma işlemini yaptıran hem de taşımayı yapan firma için büyük bir önem arz ediyor.
Roro Nedir?
Roro, Roll-on & Roll-off kelimelerinin kısaltılmış hali olarak dilimizde kendine yer buluyor. Roro, deniz taşımacılığında kullanılan, tekerlekli araçların daha kolay taşınmasına yarayan bir araç. Karayolu araçlarının denizyolu aracılığıyla taşınmasını sağlıyor. Ülkeler arasında geçişi kolaylaştırması ve limanlarda daha kolay yükleme yapıldığı için zamandan tasarruf sağlaması, roro taşımacılığının avantajlarından sadece birkaçı.
Roro Taşımacılığının Avantajları
Roro gemilerinin, zaman tasarrufu ve ülkeler arası kolay geçişi haricinde en büyük avantajlarından biri; yükün, taşıma işlemini gerçekleştirecek araca sadece birer kez yüklenip boşaltılmasına gerek olması. Bu sayede yine zamandan tasarruf edilirken hem aktarmalar süresince oluşabilecek hasarlar minimuma indiriliyor hem de araçların yıpranma payları en aza indirgeniyor.
Roro taşımacılığı, günümüze kadar karayollarına yapılmış olan tüm yatırımların değerlendirilebileceği bir taşıma yolu niteliğinde. Üstelik ülkemizin stratejik konumundan dolayı denizyollarında avantajlı durumda olması roro taşımacılığını daha kolay hale getiyor. Roro gemileri, denizyolu taşımacılığının kara, hava veya demiryollarıyla birleşmesiyle ortaya çıkan kombine taşımacılığı da besleyerek lojistik sektörüne artı değer katıyor.
Roro Gemilerinin Kapasiteleri
Roro gemileri, kapasite olarak feribotlardan daha büyük üretilerek tır ve lowbed gibi büyük kara araçlarının taşınmasını olanaklı hale getirirler. Karayolu taşıtlarını taşıma kapasitesi tabii ki roro gemilerinin türüne göre değişkenlik gösterebilir ancak ortalama kapasiteleri 80-100 araç arasındadır.
Gemilere direkt tır gibi araçlar yüklenebileceği gibi sadece dorse de yüklenebilir. Firmaların tercihlerine göre değişkenlik gösteren bu süreç, geminin teslim noktasında acente desteği olan firmalar için yerden tasarrufu kolaylaştırır. Bu gibi durumlarda gemiye yükler araçsız yerleştirilir. Bu durumda varış limanında bekleyen araçlar dorseleri yüklenerek teslim noktasına götürür.
Viking Project Logistics, özellikle gabari dışı ve ağır tonajlı yüklerin taşınması konusunda uzmanlaşmış uluslararası bir nakliye şirketidir. Viking Project Logistics piyasanın ihtiyacı olan, kusursuz doğru teslimat yapmayı ilke edinmiş uzman proje ekibiyle kargo lojistiğine yönelik olarak 1993 yılından beri hizmet vermektedir.